Buikademhaling

Pranayama

Pranayama kan gezien worden als ‘het beheersen van de ademhaling’. Beoefening van de ademhaling brengt het lichaam nieuwe vitaliteit, gevoelens tot rust en zorgt voor een heldere geest.

Wat is de buikademhaling?

Bij de meeste meditaties wordt gebruik gemaakt van een buikademhaling. Je ademt hierbij niet door je buik, maar wel duw je je buik bij elke uitademing met je middenrif* naar buiten zodat er meer plek is voor je longen om zich met lucht te vullen. Je kunt hierdoor langer en dieper ademhalen, in tegenstelling tot de oppervlakkiger borstademhaling.

Hoe werkt het?

  • Kom liggen op je rug en zet je voeten heupbreedte vlak achter je zitvlak neer. Laat knieën ontspannen tegen elkaar vallen.
  • Leg je linkerhand op je borst, en je rechterhand op je buik (bij je navel).
  • Adem diep in door de neus, zodat je longen vol raken en je middenrif uitdijt. Je voelt je hand op je buik omhoog bewegen.
  • Op de uitademing kijk je of je de navel weer langzaam richting de ruggengraat kunt laten zaken.
  • De hand die op je buik ligt, beweegt dus mee op het ritme van de ademhaling. En de hand die je borst ligt, beweegt nauwelijks. Ga hier mee door.
  • Na een tijdje merk je misschien dat de ademhaling rustiger en langzamer wordt. Of je kunt kijken of je de buikademhaling bewust wat kalmer en langzamer kunt maken.
  • Als dit ook goed gaat, kijk dan of je de uitademing twee keer zo lang kunt maken als de inademing. Dus als je 3 seconden inademt, adem dan voor 6 seconden uit.

Voordelen:

  • Versterkt de stofwisseling
  • Ontspant spieren rondom middenrif en daarmee het hart
  • Verbeteren van je spijsvertering
  • Beter kunnen slapen

Wanneer je een de buikademhaling vaak genoeg oefent, neemt het lichaam dit onbewust als gewoonte over.

 

* Uitleg middenrif:
Bij een goede en ontspannen ademhaling gebruik je het middenrif. Door een middenrif ademhaling kun je de ademhaling naar de buik sturen en optimaler en efficiënter ademhalen. Je middenrif is een grote spier die je romp in twee delen verdeelt: je borstholte en je buikholte.

Je middenrif speelt een hele belangrijke rol bij de ademhaling. Op de inademing trekt de middenrif spier samen en beweegt hij naar beneden waardoor de longen zich volledig kunnen uitzetten en zich vullen met meer zuurstof. Meer zuurstof betekent een betere voeding van je bloed en daardoor een betere uitwisseling met de cellen in je lichaam.

Op de uitademing ontspant de middenrif spier zich en beweegt hij weer omhoog. Je longen worden kleiner en lucht kan naar buiten stromen.

Een andere belangrijke functie van het middenrif is het masseren van alle organen in je buik. De organen, met name maag, lever en darmen, nemen beter hun voedingsstoffen op en geven meer afvalstoffen af. Hierdoor gaan de organen beter functioneren en voel jij je ook vitaler en energieker.