Bhastrika pranayama

Pranayama (ademhalingsoefening)
Bhastrika – blaasbalgademhaling

De Bhastrika is een buikademhaling. Een ademhalingstechniek die onze eigen energie activeert en de geest helder maakt. Ze bevrijden het lichaam van bepaalde conditioneringen. Ook zorgt het ervoor dat de spijsvertering op gang komt, er komt immers in korte tijd veel zuurstof in je bloed. Daarbij span je de buikspieren aan, waardoor deze ook ontwikkeld worden. Ook worden de lever, milt en alvleesklier aangesproken.

Zowel het in- als het uitademen gebeurt krachtig en intensief uitgevoerd met het geluid van een blaasbalg, waarbij de nadruk op het uitademen ligt.  De ademhaling gaat steeds krachtig door de neus in en uit. Houd rekening dat je neus schoon is.

Techniek:

De ademhaling wordt uitsluitend veroorzaakt door de buikspieren en het middenrif.

Zit met een rechte rug in kleermakerszit (het kan ook op een stoel), handen op je knieen.
– sluit je ogen en richt je aandacht op je adem en het hier en nu
– je ademt kracht in door je neus en stuurt de adem naar je buik
– je spant je buikspieren aan en dmv deze aanspanning stoot je de lucht krachtig* door je neus naar buiten
– je herhaalt deze oefening 10 tot 15 keer. Vervolgens adem je een 3-tal keer rustig in en uit terwijl je ogen gesloten blijven. Herhaal de Bhastrika 10-15 keer gevolgd door 3-tal rustige ademhalingen.

*de ademhaling kan op verschillende intensiteit worden uitgevoerd: mild, gemiddeld, krachtig. Begin eerst met een milde ademhaling.

Let op!
Deze pranayama is niet geschikt met:

  • Hoge bloeddruk
  • Zwangerschap
  • Endometriose
  • Evenwichtsproblemen
  • Hartklachten