Ademhalingsoefening voor meer helderheid en vitaliteit

Je leven is een weerspiegeling van je bewustzijn. Om die weerspiegeling helder te kunnen zien, moet je net zo kalm worden als bijvoorbeeld een meer in de vroege ochtend. Helderheid doet zich voor wanneer er geen enkele rimpels of golven zijn. En die helderheid stelt jou in staat jezelf te zien, zoals je werkelijk bent.
Om dit te kunnen ervaren, kun je bijvoorbeeld onderstaade ademhalingsoefening doen.

Pranayama Vierkante ademhaling (Samvritti)

Deze ademhalingstechniek brengt geest en lichaam in evenwicht en zorgt voor helderheid en vitaliteit. Het wordt ook aanbevolen bij stress.

Techniek:

De ademhaling gaat via je neus in en door je neus weer uit. Je gebruikt de buikademhaling. Hierbij adem je in naar je buik, waarbij alleen je buik uitzet en je borst en schouders niet bewegen, en weer uit vanuit je buik door je neus. Je kunt dit eerst oefenen door je handen op je buik te leggen zodat je goed je ademhaling in je buik kunt voelen. Tel 4 x keer en 4 x uit. Je borst en schouders blijven ontspannen.

Ga makkelijk zitten, rug recht, leg eventueel een kussen onder je zitvlak ter extra ondersteuning, en leg je handen met de polsen losjes op de knieƫn.
De oefening bestaat uit 4 delen:

  • Inademing
  • Vasthouden van de adem als de longen met lucht gevuld zijn (zonder druk)
  • Uitademing
  • Inhouden van de ademhaling als de longen leeg zijn.

Eerste fase:

Probeer eerst te tellen in het ritme 4-2-4-2.
Adem viert tellen in, waarbij je in gedachten mee telt: 1 en 2 en 3 en 4.
Houd dan de adem twee tellen in en tel weer mee: 1 en 2.
Adem in vier tellen weer uit en tel: 1 en 2 en 3 en 4.
Nu houd je de longen twee tellen ontspannen leeg: 1 en 2. Enzovoort.
Oefen dit een aantal dagen, alvorens je de tweede fase probeert.

Tweede fase:

Als je het oefenen van de eerste fase niet moeilijk vindt, dan is de volgende stap de echte vierkante pranayama. Doe hetzelfde als in de eerste fase, alleen dan ipv 2 alle delen: 4-4-4-4.

Derde fase:

Je kunt de ademhalingsoefening uitbreiden naar een meditatie. Doe je ogen dicht en visualiseer een vierkant. Adem 4 tellen in en trek in gedachten een lijn omhoog, hoe 4 tellen vast en trek een lijn naar rechts, adem 4 tellen uit en trek een lijn naar beneden, hou de adem 4 tellen vast en trek een lijn naar links en ga zo verder.